Materia Mistrza. Ceramika

grudzień 2020

Fundacja Nizio "The creators" zaprasza na nowy program edukacyjno-wystawienniczy Materia Mistrza. W czterech cyklach wchodzimy na trop materiałowej ewolucji, badając dawne oraz współczesne zastosowanie tkaniny, wikliny, ceramiki i kamienia. Materie na warsztat ekspercki wezmą historycy sztuki, krytycy, antykwariusze, kolekcjonerzy, artyści, projektanci form użytkowych.

W trzecim cyklu Materii Mistrza wraz z twórcami i ekspertami odkrywamy przed Wami materię ceramiki.
Ogień sprawia, że miękka i plastyczna glina staje się krucha a zarazem wytrzymała. Dłonie mistrza natomiast nadają jej artystyczną formę.
Wiele odmiennych technik ceramicznych, różne rodzaje wypału, następnie skala, rozmach i różnorodność form to rozpiętości, które prof. Stanisław Brach w swojej praktyce dydaktycznej przekazuje studentom w Pracowni Ceramiki ASP w Warszawie. Poznamy dogłębnie jego metodykę pracy.
Następnie zawędrujemy do prywatnej pracowni ceramicznej gdzie swoje pasje i wrażliwość do materiału ceramicznego w swoich pomysłach i rzetelnych realizacjach pokażą artystki Marika Nowak oraz Weronika Surma.
Wartość ceramiki, jej zastosowanie w rzeźbie, architekturze oraz walory artystyczne i użytkowe, w dyskusjach przybliżą nasi eksperci Cezary Lisowski (desaunicum) i Kaja Muszyńska (MNW).

Materia Mistrza
CERAMIKA
spotykamy się w sieci - wydarzenia online
07 grudnia 2020 "Impresje o materii ceramiki". Publikacja materiału w sieci.
Premiera wideo na kanale YT o godzinie 10.

12 grudnia 2020 Całodzienne wydarzenie online. Streaming wydarzenia online odbędzie się na fanpage’u FB Materii Mistrza.
g. 10.45 Prezentacja rozmówców. Zapowiedź cyklu.
g. 11-12.30 Blok I // Ceramika i jej relacje.

Spotkanie z ekspertką Kają Muszyńską (MNW) oraz artystkami - Weroniką Surmą i Mariką Nowak poświęcone relacji materii ceramicznej z jej otoczeniem. W rozmowie, poprzez historię i współczesność materiału, poszukamy odpowiedzi na pytanie czym ceramika była i jest dla ludzi, a także jak relacja ta funkcjonuje na polu sztuk plastycznych.Spotkanie poprowadzi Iga Knysak.

g. 13 -14.30 Blok II // Wartości ceramiki.
Spotkanie poświęcone różnym odsłonom, walorom ceramiki. Z Cezarym Lisowskim, historykiem sztuki oraz Stachem Brachem, artystą, który używa ceramiki jako swojego głównego medium, rozmawiać będziemy o możliwościach jakie daje ta technika.
O ceramice dla architektury, w tym tej wywodzącej się z małej małopolskiej wsi Łysa Góra.

O ceramice jako medium od kilku lat na nowo odkrywanym przez artystów wizualnych młodego pokolenia.
O ceramicznym designie oraz kolekcjonowaniu ceramiki.
Spotkanie poprowadzi Karolina Kliszewska.

18 grudnia 2020 Detal z pracowni ceramicznej. Publikacja materiału w sieci.
Premiera wideo na kanale YT o godzinie 10.

Materia Mistrza to program stworzony przez Fundacja Nizio "The Creators". Fundatorem tej organizacji pożytku publicznego jest architekt i rzeźbiarz Mirosław Nizio, właściciel znanej na świecie pracowni Nizio Design International, autor licznych projektów przestrzeni publicznych: muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci, scenografii. Jest także założycielem Nizio Galeria, która współorganizując program Materia Mistrza tworzy nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie.

Kuratorkami projektu są Karolina Kliszewska - kuratorka sztuki i krytyczka oraz Iga Knysak - historyczka sztuki i publicystka.

Organizator: Fundacja Nizio " The Creators".
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Patronat honorowy: Ilona Soja-Kozłowska, Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy
Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Kampus, RDC 98.1 MHz, NÓW. Nowe Rzemiosło, Tygodnik Przegląd, Trendy Art of Living, Praska Ferajna, Projekt Pracownie.
Partnerzy: Nizio Interior, Nizio Design International, Studio Bank, Look Inside, Politura&Ska, Zielona Łodyga.
Współpraca redakcyjna: RMF Classic

Materia Mistrza. Wiklina

sierpień 2020

Fundacja Nizio "The Creators" zaprasza na nowy program edukacyjno-wystawienniczy Materia Mistrza. W czterech cyklach wchodzimy na trop materiałowej ewolucji, badając dawne i współczesne zastosowanie tkaniny, wikliny, ceramiki i kamienia. Materie na warsztat ekspercki wezmą historycy sztuki, krytycy, antykwariusze, kolekcjonerzy, artyści, projektanci form użytkowych.

Drugi cykl Materii Mistrza poświęcony będzie wiklinie reprezentowanej przez twórczość projektantki form użytkowych Eweliny Lekkiej oraz rzemieślnika Grzegorza Gordata. Duet stanowi przykład odwiecznej relacji zachodzącej pomiędzy artystą-projektantem a mistrzem rzemiosła.

Materia Mistrza // Wiklina
spotykamy się w sieci - wydarzenia online
17 sierpnia 2020 Impresje o materii wikliny.
Premiera wideo na kanale YT
19 sierpnia 2020 Rozmowa z Eweliną Lekką i Grzegorzem Gordatem połączona z prezentacją warsztatu i technik plecionkarskich
Premiera wideo na kanale YT
20 sierpnia 2020
Odczarować wiklinę. Rozmowa z Anną Szwają i Joanną Krokosz
Premiera wideo na kanale YT
21 sierpnia 2020 Tradycyjność techniki, nowoczesność materiału
Rozmowa z Anną Feliks i Wojciechem Świątkowskim
Premiera wideo na kanale YT
22 i 23 sierpnia 2020 Warsztaty plecionkarskie z Grzegorzem Gordatem
zapisy na warsztaty wkrótce

Materia Mistrza to program stworzony przez Fundacja Nizio "The Creators". Fundatorem tej organizacji pożytku publicznego jest architekt i rzeźbiarz Mirosław Nizio, właściciel znanej na świecie pracowni Nizio Design International, autor licznych projektów przestrzeni publicznych: muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci, scenografii. Jest także założycielem Nizio Galeria, która współorganizując program Materia Mistrza tworzy nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie.

Kuratorkami projektu są Karolina Kliszewska - kuratorka sztuki i krytyczka oraz Iga Knysak - historyczka sztuki i publicystka.

Organizator: Fundacja Nizio " The Creators"
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Patronat honorowy, Ilona Soja-Kozłowska, Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy
Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Kampus, RDC 98.1 MHz, NÓW. Nowe Rzemiosło, Tygodnik Przegląd, Trendy Art of Living, Praska Ferajna, Projekt Pracownie.
Współpraca redakcyjna: RMF Classic

 

 

Mural V LITER/V STYGMATÓW Szawła Płóciennika

Restauracja KLONN
ul. Jazdów 1B
Warszawa

 

Mural "V LITER/V STYGMATÓW" Szawła Płóciennika.
Lokal KLONN, ul. Jazdów 1B, Warszawa
Projekt realizuje Galeria Nizio
Kuratorka: Karolina Kliszewska

KLONN to lekka architektura parkowa z mocnym elementem ornamentyki. Wyrazistość stylu KLONNu jest efektem modernistycznych rozwiązań projektowych gdzie prostota architektury wtapia się w naturalny krajobraz, a łącznikiem i symboliczną treścią wypełniającą przestrzeń między architekturą, a naturą jest ponad 12-metrowa elewacja budynku przeznaczona na wizjonerskie realizacje malarskie oraz graffiti, ujawniając nieskończony potencjał twórczy KLONNu.

Projekt malarski Szawła Płóciennika stanowi formułę malarskiej pracy analitycznej uwidaczniającej psychologiczny konstrukt człowieka demonstrowany społecznie. Sterylne, monumentalne formy cielesne tekstowo sygnowane nomenklaturą jungowskiego pojęcia persony są środkiem do poznania złożoności wewnętrznego doświadczenia jednostki. Persona jako jungowski mechanizm adaptacji do modelu kulturowego poprzez nałożenie maski/ przyjęcie postawy, tworzy z bytu ludzkiego imitacje człowieka ukrywając jego prawdziwą naturę, czyniąc go istotą przezroczystą, pozbawioną autentyczności, zduszoną w konwencjach społecznych relacji. Jednostki będącej w konkretnym momencie rozpadu. Utrwalony tutaj proces rozpadu to moment próby indywidualizacji jednostki. Nie dekonstrukcja, a rozpad persony jest początkiem gruntownej zmiany postaw ludzkiej egzystencji. Ogołocona z maski struktura, która w punkcie rozpadu manifestuje bezwład. Persony Płóciennika opisane ciągiem liter są fizyczną demonstracją tego, co społecznie wyparte. Są diagnozą bytu ludzkiego w fazie mętnego poczucia spójności.

Karolina Kliszewska

Paweł Szaweł Płóciennik (ur. 1987 w Warszawie) - absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP (dyplom z malarstwa w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego, aneks w pracowni Dr hab. Jana Mioduszewskiego, 2019); twórca powieści graficznych (m.in. Pinki, Papierowy Rewolwer); malarz i performer. Założyciel Otwartej Pracowni Eksperymentu Kaplica, funkcjonującej w latach 2015-2019 przy Krakowskim Przedmieściu 5. Uczestnik wystawy dyplomowej HWDPięknu. Kurator projektu Oddział Przepiękny. Współpracownik magazynu Aspiracje.


 

Reborn Dogs. Nowe interpretacje sztuki wobec nie-ludzkiego

25.09.2020 (piątek),
godz. 18.00
Galeria Nizio
Sala konferencyjna nr 9 p.3

 

"REBORN DOGS. Nowe interpretacje sztuki wobec nie-ludzkiego" to publikacja wieloautorska o charakterze naukowo - artystyczno-badawczym. Składają sią na nią teksty krytyczne (cz. I), rozmowy z artystkami, humanistkami i ich zwierzętami (cz. II) oraz najnowsze cykle prac artystek ludzkich i nie-ludzkich stworzone do publikacji, teksty pokonferencyjne (cz. III i IV) - dot. cyklu konferencji o tytule "REBORN DOGS. Nowe interpretacje sztuki wobec nie-ludzkiego" przeprowadzonych w terminie
od kwietnia do czerwca 2019 r. na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Uniwersytecie Gdańskim na Wydziale Biologii. Książka, podobnie jak poprzedzające ją konferencje ma charakter interdyscyplinarny, przełamujący zagadnienia z zakresu wielu wybranych dziedzin, sztuki nowoczesnej, krytyki sztuki, antropozoologii, etyki oraz nauk biologicznych: etologii, behawiorystki i neurobiologii.
 

Drugie z cyklu spotkań wokół książki będzie przybliżało twórczość artystek przebywających ze zwierzętami. Izabela Chamczyk prowadzi dom tymczasowy dla kotów a w jej pracowni często gości kotka Magia, z kolei Kasia Swinarska zrealizowała kilka prac, w których pojawia się jej suczka Nuka. Czy można zaakceptować fakt, że artystki współtworzą ze zwierzętami, a ich dzieła są współdziełem zwierząt? Kim jest zatem twórczyni dzieła?

Poza ludzką rejestracją i odbiorem dzieł sztuki pozostają wspólne emocje, które dzielimy ze zwierzętami w taki sposób, że możemy odczuwać i rozumieć sztukę z szerszej perspektywy w pełni zwierzęcej i akceptowalnej: 
"Z punktu widzenia współczesnych badań nad sztuką ludzką proces twórczy może być równie ważny lub niekiedy ważniejszy niż jego materialny rezultat. Jest to oczywiste w przypadku performance’u, lecz ma znaczenie także w odniesieniu do malarstwa gestu i w zasadzie do każdego obrazu, w którym ślad pędzla nie został zatuszowany, lecz celowo ukazany, a w związku z tym jest świadectwem ruchu. Ponadto kwestia świadomości i wagi obiektu dla jego twórczyni lub twórcy niekoniecznie musi decydować o wartości artystycznej. Niezależnie od tego, na ile Raję interesują gotowe rysunki, dla mnie - przy próbie opisu - okazały się estetycznie fascynującą dokumentacją wizualnej różnorodności śladów ruchów jej dłoni. Im więcej przyglądam się malarstwu człekokształtnych, tym mniej widzę powodów, by nie porównywać go z twórczością ludzkich dzieci, z art brut, a także ze sztuką abstrakcyjną. Nie stawiając jednoznacznej tezy, coraz bardziej skłaniam się ku nazywaniu twórczości rysunkowej i malarskiej małp sztuką bez cudzysłowu i znaku zapytania." (cyt. z książki D.Łagodzka)
Opis publikacji


Tematem publikacji jest badanie nowego zwierzęcego komunikatu poprzez kulturowego jako formy interpretacji sztuki wobec podmiotów kobieta - zwierzę - człowiek. Publikacja próbuje rozwinąć i poszerzyć kontekst artystyczno-historyczno-estetyczny tzw. "materialności ciał" charakterystyczny dla środowiska gdańskiego od lat 90., zapoczątkowany w polskim nurcie badań estetyki posthumanizum. "REBORN DOGS. Nowe interpretacje sztuki wobec nie-ludzkiego" jest międzyuczelnianym wydaniem obejmującym szeroki zakres dziedzin artystycznych i humanistycznych.
Autorki i autorzy tekstów oraz prac artystycznych Honorata Martin i Piotr Pawlak-psice i psy, Katarzyna Swinarska-Nuka, Agata Zbylut-Misia, Weronika Teplicka-Rea, Natalia Bażowska-Luna i Lary, Izabela Chamczyk-Magia, Dorota Łagodzka, Raja, Michał Matuszewski, Karolina Pikosz, Andrzej Borman, Mona Rena Górska, katarzyna lewandowska, Magdalena Swacha, recenzja naukowa Roman Kubicki.

Książka wersja drukowana i e-book https://issuu.com/stowarzyszeniepublishart/docs/reborn_dogs

Partnerzy publikacji:
Uniwersytet Gdański Wydział Biologii, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Patio ASP Gdańsk, Międzyuczelniane Koło Naukowe BIO-MEDIA, Magazyn "Splesz", Gdański Ogród Zoologiczny, Centrum Kynologiczne PerfectDog
 

Miłość jak śmierć naga, Katarzyna Swinarska

Wernisaż wystawy: 7.08.2020
Czas trwania wystawy: 11.08-30.09.2020

Projekty Katarzyny Swinarskiej wnikliwie badają temat miłości. Artystka tworzy subtelne serie obrazów, które przenoszą w sferę uczuć i pragnień. To płótna pochłonięte przez naturę.

Tytuł najnowszej wystawy Katarzyny Swinarskiej "Miłość jak śmierć naga" odwołuje się do koncepcji miłości ubogiej Emmanuela Levinasa oraz do tekstu "Szczeliny istnienia" filozofki Jolanty Brach-Czainy, w którym autorka opisuje doświadczenie miłości jako jedyne, obok śmierci, które pozwala sięgnąć do "głębszych warstw bytu". Zgodnie z tą teorią, a zarazem wbrew współczesnym trendom kulturowym, miłość erotyczna urasta do rangi najważniejszego filozoficznego eksperymentu umożliwiającego człowiekowi poznanie istoty egzystencji. Światopogląd wynoszący na piedestał przyrodę, miłość i śmierć bliski był romantykom. Dlatego na wystawie "Miłość jak śmierć naga" w Galerii Nizio obrazy ukazujące zmysłowe roślinno-zwierzęce kształty przenoszą widza w rzeczywistość romantyczną, w której kochankowie nie cofną się przed miłością nawet jeśli towarzyszy jej siostra śmierć. Charakterystyczne dla twórczości Swinarskiej motywy kwiatów stają się niemal abstrakcyjne. Kwiat - już w starożytności symbolizujący śmierć - staje się tu pretekstem do poszukiwania urody życia w materii przyrody.

Karolina Kliszewska- kuratorka wystawy

Katarzyna Swinarska—artystka wizualna, zajmuje się malarstwem i wideo, często o charakterze performensu dokamerowego; tworzy instalacje multimedialne, kuratoruje wystawy. Większość jej prac dotyczy tożsamości kobiety. Pracami, które wzbudziły największe kontrowersje były prace wideo poświęcone innym artystkom i artystom, takie jak: "Trzy portrety: Nieznalska, Baumgart, Ołowska’, "Dygresyjna tożsamość", "My—wspólny organizm". Swinarska zawsze utożsamia się z przedmiotem zainteresowania i z takiej właśnie uwewnętrznionej, aczkolwiek nie pozbawionej autoironii, perspektywy tworzy portrety postaci.
Wystawiała w najważniejszych galeriach instytucjonalnych w Polsce: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańska Galeria Miejska, Instytut Sztuki Wyspa, Muzeum Narodowe Gdańsku/ Oddział Sztuki Współczesnej; Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz w galeriach w Londynie, Salzburgu, Zagrzebiu, Grodnie, Marsylii, Berlinie, Schwerin, Brukseli i w Genewie.
Laureatka Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Filmów Eksperymentalnych "In Out Festival" za pracę wideo "Dygresyjna tożsamość" (2016).
Jej prace znajdują się w kolekcjach instytucjonalnych: NOMUS (Muzeum Stuki Współczesnej) w Gdańsku, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji i w Stanach Zjednoczonych.

Wydarzenia towarzyszące wystawie:
• 07.08.2020 godz. 19.00 w Galerii Nizio, performance muzyczny artystki z udziałem gitarzysty Michała Wojtyły aka Micky Free,
Performans Katarzyny Swinarskiej z muzyką gitarzysty Michała Wojtyły będzie melorecytacją tekstu stworzonego na podstawie fragmentów książki Jolanty Brach-Czainy "Szczeliny istnienia", dotyczącego miłości jako doświadczenia pozwalającego, podobnie jak śmieć, dotknąć substancji istnienia. Poprzez kostiumy, charakter tekstu i muzyki będzie nawiązywał do estetyki epoki romantyzmu.
• "Serce" wystawa Katarzyny Swinarskiej w WuWu Vodka Bar. Czas trwania wystawy: 22 maja -30 września 2020, Plac Konesera 1, Centrum Praskie Koneser
W WuWu prezentujemy cykl obiektów na pleksiglasie "Heart", który artystka wykonała poszukując odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć obraz, który podobnie jak ciało nie jest odcięty od otoczenia, ale łączy się z nim.
• 25.09.2020 Spotkanie wokół książki "Reborn Dogs. Nowe interpretacje sztuki wobec nie-ludzkiego" z Katarzyną Swinarską, Izabelą Chamczyk, moderowane przez Magdalena Swachę oraz Karolinę Pikosz.

☎️ Szanowni Goście, prosimy o telefoniczne umawianie się na odwiedzenie wystawy pod numerem 602 863 485. To gwarancja bezpieczeństwa oraz możliwości pełnego spotkania z oprowadzaniem kuratorskim.

Organizator: Galeria Nizio
Współorganizator:Nizio Design International
Patroni Honorowi: Iwona Sojka-Kozłowska Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy, Prezydent Miasta Gdańska, prof. dr hab. Krzysztof Polkowski Rektor ASP w Gdańsku,
Patroni Medialni:
TVP KULTURA, ARTINFO, RMF Classic, Trendy Art of Living, Radio Kampus, Radio Praga, G'rls ROOM, Tygodnik Przegląd
Sponsor: WINKOLEKCJA

 

Tkanina Materiał Materia. Wystawa Weroniki Anny Rosy

9 lipca - 31 lipca 2020

Tkanina, materiał, materia...

W tradycyjnym ujęciu tkanina to wyrób włókienniczy z nici uzyskiwany w procesie tkania. W ostatnim stuleciu, wraz z ogromnym rozwojem przemysłu tekstylnego, podążającym za nowymi potrzebami (a także je kreującym), termin ten istotnie poszerzył swoje znaczenie. W aktualnej kulturze popularnej - wnętrzarskiej, dekoracyjnej - tkanina i materiał luźno się ze sobą przeplatają, tworząc materię tekstylną, bliską angielskiemu odpowiednikowi fabric.

Weronika Anna Rosa w swojej pracy artystycznej traktuje tkaninę jako materię rzemieślniczą. Jej tekstura - matowość (bawełna) i szorstkość (len) lub miękkość (welur) czy zdolność odbijania światła (jedwab, satyna) - odgrywa kluczową rolę w twórczym procesie projektowania. Artystka skupia też swoją uwagę na barwach i wzorach. Wszystkie elementy jej kolekcji realizowane są tradycyjną techniką odręcznego rysunku i malarstwa, by następnie ulec przetworzeniu na kompozycje reprodukowane technologią druku cyfrowego.

W swoich realizacjach artystka dąży do przybliżenia sztuki malarskiej wzornictwu przemysłowemu poprzez stworzenie wspólnego i harmonijnego uniwersum dla projektów z pogranicza dekoracji wnętrz, mody i sztuki dekoracyjnej. Tradycja z nowoczesnością spotykają się także w inspiracjach stylistycznych artystki. Jej pierwszym zetknięciem z tkaną materią było malarstwo na jedwabiu przy użyciu złotej konturówki (gutta) i kolorów aranżowanych w sposób niemal witrażowy. Linearność i ornamentyka mocno zaznaczonych konturów, płaska plama barwna oraz obecność złotych elementów stały się od tamtej pory swoistą sygnaturą Weroniki Anny Rosy. Istotny wpływ na jej twórczość mają również japońska estetyka (w szczególności Byōbo i drzeworyty Ukiyo-e), francuscy nabiści szukający w dekoracyjności definicji piękna, artystyczno-rzemieślniczy ruch Arts&Crafts oraz pełna motywów roślinnych Secesja.

Celem wystawy organizowanej przez Galerię Nizio jest ukazanie procesu koncypowania i tworzenia tkanin o wzorzystych kompozycjach poprzez pryzmat twórczości Weroniki Anny Rosa. Prezentowane fragmenty « alfabetu form floralnych », szkice botaniczne oraz próbki kolorów, nici, tkanin, jedwabne szale, a także ostatni projekt artystki, czyli tapisserie ścienne mają zastosowanie w różnych dziedzinach sztuki i designu łącząc aspekty artystycznej sztuki manualnej z możliwościami stworzonymi przez nowe technologie.


Wystawa realizowana jest w ramach programu Materia Mistrza.

Materia Mistrza to program edukcyjno - wystawienniczy dedykowany pasjonatom współczesnego projektowania, stworzony przez Fundacja Nizio "The Creators". Fundatorem tej organizacji pożytku publicznego jest architekt i rzeźbiarz Mirosław Nizio, właściciel znanej na świecie pracowni Nizio Design International, autor licznych projektów przestrzeni publicznych: muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci, scenografii. Jest także założycielem Nizio Galeria, która współorganizując program Materia Mistrza tworzy nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie.

Kuratorkami projektu są Karolina Kliszewska - kuratorka sztuki i krytyczka oraz Iga Knysak - historyczka sztuki i publicystka.

Organizator: Fundacja Nizio "The Creators"
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Patronat Honorowy, Ilona Soja-Kozłowska, Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy
Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Kampus, RDC 98.1 MHz, NÓW. Nowe Rzemiosło, Tygodnik Przegląd, Trendy Art of Living, Praska Ferajna, Projekt Pracownie.

Współpraca redakcyjna: RMF Classic

Materia Mistrza. Tkanina

lipiec - sierpień 2020

Materią otwierającą program Materii Mistrza jest Tkanina. Wyjściową postawą twórczą dla materii tkaniny będzie sztuka Weroniki Anny Rosy - interdyscyplinarnej artystki, historyczki sztuki, projektantki tkanin specjalizującej się w kompozycjach o motywach florystycznych. W swoich realizacjach artystka dąży do przybliżenia sztuki malarskiej wzornictwu przemysłowemu poprzez stworzenie wspólnego i harmonijnego uniwersum dla projektów z pogranicza dekoracji wnętrz, mody i sztuki dekoracyjnej.

Program cyklu:
TKANINA
spotykamy się w sieci - wydarzenia online 

22 lipca 2020 Tkanina. Materiał. Materia. Prezentacja pracowni Weroniki Anny Rosy

https://youtu.be/3VCdY5CJMr8

23 lipca 2020 Tkanina we współczesnym wnętrzu.

Wykład Anny Demskiej - kustoszki Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie

https://youtu.be/EnNtQ_lW0wI

24 lipca 2020 Utkane. Rozmowa z artystką

28 lipca 2020 W pełni rozkwitu- tkanina między tradycją i nowoczesnością.

Wykład Adama Drozdowskiego - wykładowcy w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, znawcy wzornictwa przemysłowego w zakresie włókiennictwa.

https://youtu.be/ZfAB_Dhivwc

30 lipca 2020 Malowane tkaniny Weroniki Anny Rosy.

Wykład Anny Wiszniewskiej - historyczki sztuki i designu, kuratorki, wykładowczyni w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.

https://youtu.be/xOpzzyqgPD8

8 i 9 sierpnia 2020 Projektowanie wzoru - motywy roślinne. Warsztaty z Weroniką Anną Rosą

 

Strona fb:

https://www.facebook.com/materiamistrza

Kanał youtube: 

https://www.youtube.com/channel/UCA5ztDDFBJ9fO93gsu_pUTg

 

Materia Mistrza to program stworzony przez Fundacja Nizio. Fundatorem tej organizacji pożytku publicznego jest architekt i rzeźbiarz Mirosław Nizio, właściciel znanej na świecie pracowni Nizio Design International, autor licznych projektów przestrzeni publicznych: muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci, scenografii. Jest także założycielem Nizio Galeria, która współorganizując program Materia Mistrza tworzy nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie.

Kuratorkami projektu są Karolina Kliszewska - kuratorka sztuki i krytyczka oraz Iga Knysak - historyczka sztuki i publicystka.


Organizator: Fundacja Nizio
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Kampus, RDC 98.1 MHz, NÓW. Nowe Rzemiosło, Tygodnik Przegląd, Trendy Art of Living, Praska Ferajna, Projekt Pracownie.

Współpraca redakcyjna: RMF Classic

 

Materia mistrza. Nowa Wizja Tradycji

lipiec 2020 - czerwiec 2021

Materia mistrza to nowy program edukacyjno - wystawienniczy dla profesjonalistów
i pasjonatów współczesnego projektowania. To nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie. Spojrzenie poprzez materiał rozumiany jako medium artystyczne i źródło poznania procesu twórczego w projektowaniu i ręcznym wytwarzaniu obiektów artystycznych. Przed nami cztery sezony materiałowe: tkanina, wiklina, ceramika i kamień. Ich unikalną charakterystykę ujawnimy podczas wystaw, wykładów, spacerów miejskich, warsztatów, spotkań z twórcami i odwiedzin w ich pracowniach. Wejdziemy na trop materiałowej ewolucji, badając dawne i współczesne zastosowanie tkaniny, wikliny, ceramiki i kamienia. Przyjrzymy się przemianom zachodzącym w ramach tradycyjnych technik obróbki warsztatowej, a także kulturowym, społecznym i technologicznym przyczynom i skutkom owych przemian. Materie mistrzów na warsztat ekspercki wezmą historycy sztuki, krytycy, kulturoznawcy, antropolodzy, artyści, projektanci form użytkowych, antykwariusze i psychologowie designu.

Program wydarzeń 2020/2021
TKANINA
spotykamy się w sieci - wydarzenia online
lipiec - sierpień 2020
oprowadzania po pracowniach - spotkania z twórcami - webinaria - warsztaty
WIKLINA
spotykamy się w sieci - wydarzenia online
sierpień 2020
oprowadzania po pracowniach - spotkania z twórcami - webinaria - warsztaty
CERAMIKA
grudzień 2020
wystawa - wykłady eksperckie - oprowadzania kuratorskie - spotkania z twórcami - warsztaty - spacery miejskie
KAMIEŃ
maj - czerwiec 2021
wystawa - wykłady eksperckie - oprowadzania kuratorskie - spotkania z twórcami - warsztaty - spacery miejskie

Materia Mistrza to program stworzony przez Fundacja Nizio. Fundatorem tej organizacji pożytku publicznego jest architekt i rzeźbiarz Mirosław Nizio, właściciel znanej na świecie pracowni Nizio Design International, autor licznych projektów przestrzeni publicznych: muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci, scenografii. Jest także założycielem Nizio Galeria, która współorganizując program Materia Mistrza tworzy nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie.

Kuratorkami projektu są Karolina Kliszewska - krytyczka sztuki, kuratorka oraz Iga Knysak - historyczka sztuki i publicystka.

Organizator: Fundacja Nizio
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Kampus, RDC 98.1 MHz, NÓW. Nowe Rzemiosło, Tygodnik Przegląd, Trendy Art of Living, Praska Ferajna, Projekt Pracownie.

Współpraca redakcyjna: RMF Classic

SERCE. Wystawa Katarzyny Swinarskiej w WuWu

22 maja-18 września 2020
Miejsce: Bistro Bar WuWu, Centrum Praskie Koneser, Plac Konesera 1

W Bistro Barze WuWu prezentujemy cykl obiektów na pleksiglasie Heart, który artystka stworzyła poszukując odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć obraz, który podobnie jak ciało nie jest odcięty od otoczenia, ale łączy się z nim. Prace prezentowane na wystawie Serce, powieszone w przestrzeni, rzucają na ścianę cień, który jest zwielokrotnieniem pierwotnego obrazu. Tajemnica zawarta w sztuce Swinarskiej jest możliwa do uchwycenia na poziomie zmysłowego obcowania z obrazem. Obejmując wzrokiem całość twórczości Swinarskiej dostrzeżemy w pracach powtarzalność motywów, z jednoczesnym niepowtarzalnym efektem tkwiącym w każdym z dzieł. Z prac wyłania się kruche piękno kobiecego ciała, owadów i roślin. Okazjonalnie zastosowany kolor wyostrza wrażenia czyniąc przeżycie jeszcze bardziej wyrafinowanym i szlachetnym.

Kuratorka wystawy: Karolina Kliszewska

Katarzyna Swinarska—artystka wizualna, zajmuje się malarstwem i wideo, często o charakterze performensu dokamerowego; tworzy instalacje multimedialne, kuratoruje wystawy. Większość jej prac dotyczy tożsamości kobiety. Pracami, które wzbudziły największe kontrowersje były prace wideo poświęcone innym artystkom i artystom, takie jak: "Trzy portrety: Nieznalska, Baumgart, Ołowska’, "Dygresyjna tożsamość", "My—wspólny organizm". Swinarska zawsze utożsamia się z przedmiotem zainteresowania i z takiej właśnie uwewnętrznionej, aczkolwiek nie pozbawionej autoironii, perspektywy tworzy portrety postaci.
Wystawiała w najważniejszych galeriach instytucjonalnych w Polsce: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańska Galeria Miejska, Instytut Sztuki Wyspa, Muzeum Narodowe Gdańsku/ Oddział Sztuki Współczesnej; Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz w galeriach w Londynie, Salzburgu, Zagrzebiu, Grodnie, Marsylii, Berlinie, Schwerin, Brukseli i w Genewie.
Laureatka Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Filmów Eksperymentalnych "In Out Festival" za pracę wideo "Dygresyjna tożsamość" (2016).
Jej prace znajdują się w kolekcjach instytucjonalnych: NOMUS (Muzeum Stuki Współczesnej) w Gdańsku, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji i w Stanach Zjednoczonych.

Prezentacja dla WuWu zrealizowana przez Nizio Galerię

Z POWYŁAMYWANYMI NOGAMI. Wystawa Fotografii

Wernisaż 06.03.2020 (piątek), godz. 19.00
Czas trwania wystawy: 7.03-26.03.2020
Galeria Nizio,
ul. Inżynierska 3/4

Z POWYŁAMYWANYMI NOGAMI
Wystawa Drugiej Pracowni Podstaw Fotografii,
Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Wernisaż 06.03.2020 (piątek), godz. 19.00
Czas trwania wystawy: 7.03-26.03.2020
Galeria Nizio, ul. Inżynierska 3/4
Kuratorka wystawy: Karolina Kliszewska

II II II II II II II

Z powyłamywanymi nogami Stół-istota o pozorach prozaicznych i cichych, przycupnięta pośród zadyszanego życia niemal niezauważalnie, z blatem wytartym od zamyślonych spojrzeń i pośpiesznych dłoni. Ale wystarczy się zbliżyć, zmrużyć powieki, zamrzeć w bezruchu, żeby dostrzec, że w niepozornym meblu coś drży i kołacze; że wibruje cała skłębiona masa tradycji i wspomnień, kulturowych powiązań i niewygasłych emocji. Wszystko to, zastygłe w prostokącie drewna, czeka tylko, by zostać odkryte. Kiedy stanęliśmy naprzeciw stołu, każdy z nas dotknął go innym spojrzeniem, odczuł indywidualnie, albo też stół odpowiedział mu inaczej, ukazał odmienną cząstkę swojego pulsującego różnorodnością świata. Cienie, rośliny, postaci na pół ludzkie, na pół zwierzęce, uczucia jak roztrącone struny, gwałtowne lub przygaszone; chwile i myśli, twarze- jakby w rzeczywistości był mydlaną bańką o wszystkich możliwych barwach, mitycznym stworem, wielowymiarową hybrydą. Być może odkryliśmy prawdę: stół to istota jednocześnie doskonale prosta, zaś z drugiej strony niezwykle złożona i skomplikowana, częstokroć dziwaczna i nieprzewidywalna. Pod tym pojęciem kłębi się niezmierzona przestrzeń, której fragmenty wydobyliśmy, powoli i ostrożnie, aby każdy mógł przysiąść po przeciwnej stronie blatu i patrzeć.
Nazywając wystawę "Z powyłamywanymi nogami" chcieliśmy ukazać właśnie ową niejednorodność, niesamowitość ukrytą w pozornie prozaicznym meblu, który pod uważnym spojrzeniem zaczyna skręcać się, mienić, migotać.
Marysia Grabowska

II II II II II II II

Wystawa Drugiej Pracowni Podstaw Fotografii współprowadzona przez dr Mariusza Filipowicza i asystentkę Paulinę Mirowską.
Pracownia działająca na wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w skład której wchodzi 15 studentów II roku.

II

Mariusz Filipowicz - absolwent ASP w Warszawie, dyplom w 2001 z plakatu w pracowni prof. Rosława Szaybo. wystawy: 2002 r. - wystawa plakatu autorskiego w galerii ZPAP, Gdańsk 2002 r. - wystawa zbiorowa "Ile tradycji, ile nowości" ZPAP, Warszawa 2004 r. - wystawa zbiorowa "Pokolenie" towarzysząca XIX Biennale Plakatu W Warszawie 2010 r- wystawa zbiorowa "Rosław Szaybo i jego udacznicy" ponadto udział w wystawach: Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Salon Plakatu Polskiego w Warszawie, wystawa "Children are the Rhythm of the World", Deutsches Plakat Museum w Essen i in.

II 

Paulina Mirowska - absolwentka Wydziału Komunikacji Multimedialnej (kierunku Fotografia) oraz Grafiki i Komunikacji Wizualnej (kierunku Grafika) Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 2011 Laborantka Pracowni Fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. Od 2019 pracownik dydaktyczny ASP. Członkini kolektywu Suffit , Grupy "JEST" oraz Pracowni Wschodniej.
_____________________________________________________
Autorka opisu: Marysia Grabowska
Oprawa graficzna: Maria Gawryś

Uczestnicy wystawy:
Weronika Bielecka
Małgorzata Cichocka
Anna Dąbrowa
Maria Gawryś
Marysia Grabowska
Kacper Kijewski
Ewelina Kogut
Adrianna Korszeń
Agata Kwiatkowska
Zuzia Kozłowska
Jakub Maślak
Agata Mielczarek
Maria Mencwel
Roksana Mirek
Marta Rabczyńska

Prezentacja monografii Anny Kalwajtys KRAWĘDŹ I THE EDGE

Data: 06.02.2020 (czwartek), godz. 19.00
Miejsce: Galeria Nizio

 

Wydarzenie: Prezentacja monografii KRAWĘDŹ I THE EDGE
Artystka: Anna Kalwajtys
Data: 06.02.2020 (czwartek), godz. 19.00
Miejsce: Galeria Nizio, ul. Inżynierska 3/4, Praga- Północ

Zapraszamy na prezentację monografii KRAWĘDŹ I THE EDGE Anny Kalwajtys- artystki wizualnej, performerki.

Rozmowę z artystką poprowadzi Maksymilian Wroniszewski - krytyk sztuki i redaktor książek o sztuce.

Anna Kalwajtys, artystka wizualna i performerka. W swoich działaniach koncentruje się zwłaszcza na relacji między artystą a widzem, podmiotem i przedmiotem sztuki, artystą i dziełem, oglądającym i oglądanym. Jej performance odnoszą się do kwestii cielesności i biologiczności, procesu budowania kulturowej tożsamości, wykluczenia słabszych jednostek ze społeczeństwa, granicznych sytuacji egzystencjalnych. Uczestniczka wielu festiwali sztuki performance w Polsce i za granicą, m.in. w Japonii, Hong Kongu, Chinach, Kanadzie, USA, Francji, Holandii, Niemczech, i Grenlandii. W 2005 roku ukończyła rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, a w 2007 intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2006 roku studiowała na Wydziale Animacji i Nowych Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu. W 2015 uzyskała stopień doktora sztuki za pracę BBL Bios-Laboratorium Ciała zrealizowaną pod kierunkiem prof. Grzegorza Klamana.

Publikacja została wydana przez Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Instytut Sztuki Wyspa.
Projekt graficzny oraz skład wykonała Anna Witkowska

Artystyczne ruchy alternatywne. Spotkanie wokół UL-a i OS-y

30.01.2020 (czwartek), godz. 19.00
Miejsce: Galeria Nizio

 

Czym w istocie są artystyczne ruchy alternatywne?
W jaki sposób odzwierciedlają one środowisko, z którego wyrastają oraz czasy, w których zostały powołane?
Jaki jest ich potencjał społeczny?
Na ile ich status niezależnego podmiotu wzmacnia ich rolę krytyczną?

***

OSA- Otwarte Studio Antyfaszystowskie / Open Anti-fascist Studio to ruchoma wystawa, miejsce spotkań i wymiany myśli, przestrzeń ekspozycji i dystrybucji antywojennych i antyfaszystowskich tekstów, obrazów, grafik, zdjęć oraz pieśni.
OSA zagnieździła się we wnętrzu odnowionego kiosku typu K67, zaprojektowanego w 1966 roku przez jugosłowiańskiego architekta Sašę Mächtiga. Charakterystyczny design i nowoczesna konstrukcja były punktem wyjścia do stworzenia przestrzeni prezentującej wypowiedzi i działania antywojenne w historii sztuki, kultury i aktywizmu społecznego, poprzez materiały historyczne oraz projekty współczesnych artystek i artystów. Futurystyczna forma kiosku K67 zainspirowała twórców do wyobrażenia sobie wizji przyszłości bez wojen i przemocy.

Projekt OSA opracowany przez kolektyw RUCH stanowi mobilną wystawę i materialne archiwum inicjatywy Rok Antyfaszystowski, czyli oddolnej, antyfaszystowskiej i antywojennej koalicji instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, ruchów społecznych, kolektywów oraz artystów, artystek, aktywistów i aktywistek.

Projekt OSA został dofinansowany przez Foundation for Arts Initiatives.
Producentem projektu OSA jest Galeria Labirynt w Lublinie.

Galeria UL — Istniejąca od listopada 2018 roku alternatywna inicjatywa kulturalna, zrzeszająca twórców i teoretyków z pogranicza różnych dziedzin, mająca siedzibę przy ul. św. Barbary 3, w Gdańsku.
UL jest ogniskiem idei wypracowywanych przez Pszczoły.
Jest domem Pszczół.
Pszczoła jest częścią roju — rój jest pszczelą rodziną.
Praca.
Wraz z prawami — obowiązki, wraz z obowiązkami — prawa.

***

W spotkaniu udział wezmą twórcy, teoretycy i artyści:
Natalia Romik, Paweł Krzaczkowski, Bogna Stefańska, Jakub Depczyński, Piotr Tadeusz Mosur, Piotr Mańczak.

***
Wydarzenie "Artystyczne ruchy alternatywne. Spotkanie wokół UL-a i OS-y", odbywa się w ramach szerokiej prezentacji twórczości trójmiejskiego artysty Piotra Tadeusza Mosura- współzałożyciela Galerii Ul.
Wydarzenia prezentujące twórczość artysty:
Chodząc depczesz Polskę // Wystawa Piotra Tadeusza Mosura,
Zwulgaryzowany przedmiot pożądania ** Piotr Tadeusz Mosur.

Zwulgaryzowany przedmiot pożądania. Wystawa Piotra Tadeusza Mosura w Centrum Praskim Koneser

Czas trwania: 24.01.2020-29.02.2020
Miejsce: Centrum Praskie Koneser
Plac Konesera 10a, Pasaż
poniedziałek-niedziela: 11.00-19.00


"Zwulgaryzowany przedmiot pożądania"
Piotr Tadeusz Mosur

Kuratorka: Karolina Kliszewska
Organizator: Nizio Galeria

**Wystawa w Centrum Praskim Koneser**
Plac Konesera 10a, (Pasaż), Warszawa

24.01.2020-29.02.2020

poniedziałek-niedziela: 11.00-19.00

///

"Szkoła przygotowuje dzieci do świata który nie istnieje." Przypominając te słowa Alberta Camusa warto zadać pytanie, w takim razie co przygotowuje dziecko do wejścia w dorosłość? Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest "otoczenie", wychowywane w konkretnej kulturze dzieci jak gąbka chłoną wzorce, zachowania, treści przekazywane, to kultura obudowuje małego człowieka w dorosłość. Oczywiście to banał, ale i równy z tym jak przyjmowanie treści zawartych m.in. w bajkach apriorycznie jako moralitet, bez krytycznego spojrzenia na ich przekaz. Uśpiona czujność nierzadko nie pozwala na należyty ogląd przystosowania treści przeznaczonych dla dzieci, tym samym zadania fundamentalnego pytania czy są one rzeczywiście transparentne i wychowują w sposób jakiego życzyliby sobie tego rodzice czy moraliści jak wyżej wymieniony Camus. Śledząc rozmaite treści, przeznaczone dla małego odbiorcy, jak zabawki, bajki, czy książki możemy natknąć się na przekaz, który bynajmniej do nich trafić nie powinien, a jednak, zobligowane zyskiem molochy, widzące w dzieciach biznesową możliwość, nakierowane na pozyskanie za wszelką cenę małego klienta, nierzadko nie baczą na użyte środki jak i konsekwencje nimi wywołane, posuwając się do zachowań sprzecznych z założeniami pedagogiki. Wszechobecna w bajkach przemoc, bezpośrednio odwołujące się do militariów zabawki, apologia okrucieństwa, która nieuchronnie zostanie naświetlona w czasie gdy dziecko stanie się dorosłym, rodzi wielkie niebezpieczeństwo niekontrolowanego szerzenia się wyżej wymienionych patologii w niespotykanej dotąd skali, spełniając Kantowski pogląd na to iż przy zachodzeniu wielkich przemian ujawnia się jedynie sposób myślenia widzów, w tym przypadku widzów od najmłodszych lat przesiąkniętych manipulacją, w której przemoc jest możliwością jak każda inna, sukces powinien być odnoszony za wszelką cenę, a empatia może być kategoryzowana jako słabość. Uwydatniając zgubną w moim rozumieniu retorykę postanowiłem naświetlić tego typu zachowania w książce nawiązującej swoją stylistyką do najpopularniejszej figury podręcznika wychowawczego jakim jest elementarz, przeformułowawszy jego tytuł na "Rudymentarz" od słowa Rudymentarny, a więc bardziej zwracając uwagę na całość wychowania, a nie tylko jego szkolno- dydaktyczny wymiar, na zasadzie pastiszu, budując całą jego treść z wyselekcjonowanych treści amoralnych, bezpośrednio wyciągniętych z mediów skierowanych do dzieci, które chciałoby się ażeby pozostały niewinne.
Piotr Tadeusz Mosur

///

" (...) wziął on na warsztat szkolny elementarz czyniąc go narzędziem krytyki kulturowej. Elementarz/rudymentarz (jeden z elementów składających się na wystawę Zwulgaryzowany przedmiot pożądania), jak sama nazwa wskazuje, odwołuje się do rudymentarnych kwestii związanych z edukacją szkolną. Piotr gromadzi w podręczniku przykłady kulturowych wypaczeń, czyniących dzieci mordercami w białych rękawiczkach, czy też marionetkami zbiorowej euforii. Artysta ten antyedukacyjny konglomerat porządkuje i stylizuje, kładąc przed nami manifest dzisiejszych wartości. Podejmuje tym samym polemiką z wydawnictwami szkolnymi, ich konstrukcją merytoryczną symboliczną oraz, a może przede wszystkim przesłaniem społecznym (...). "
Prof. Jarosław Bauć

///

Piotr Tadeusz Mosur:
urodzony w 1990 r. w Sarnowie. Absolwent wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2017). Obecnie doktorant macierzystej uczelni wraz z Piotrem Szymonem Mańczakiem prowadzi Galerię UL i szkołę rysunku Umiejętnik. Zajmuje się m.in. malarstwem, instalacją i podrabianiem. Uczestnik licznych wystaw w kraju i za granicą, m.in. "W Lesie Wiedeńskim Wciąż Szumią Drzewa" (Wystawa Indywidualna, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2016); "A la Flamande — Portret" (Galeria Propaganda, Warszawa 2017); "Świeża Krew" (Galeria Socato, Wrocław 2017); Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych Promocje 2017 (Legnica); "Gniazdo II" (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2018); "Wyspa 3.0 Uporczywy Performatyw (Poznań Art Week, Stary Browar, Poznań 2018); Laureat nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Malarskim im. W. Fangora (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2015). Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach m.in. Barbary i Andrzeja Bonarskich. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

///

Wystawa "Zwulgaryzowany przedmiot pożądania", Piotra Tadeusza Mosura jest częścią szerokiej prezentacji sylwetki artysty organizowanej przez Nizio Galeria, w której jednocześnie trwa jego wystawa
Chodząc depczesz Polskę // Wystawa Piotra Tadeusza Mosura

///

Współorganizator: Nizio Design International
Patronat Honorowy: Ilona Soja- Kozłowska, Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy Praga-Północ
Patronat Honorowy: prof. ASP dr hab. Krzysztof Polkowski, Rektor ASP w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Partnerzy: Centrum Praskie Koneser, Galeria UL , OSA- Otwarte Studio Antyfaszystowskie / Open Anti-fascist Studio, Instytut Sztuki Wyspa, Praska Ferajna
Sponsorzy:
Restauracja ZONI, Dwór Sanna, WuWu
Patronat medialny:
Artinfo.pl, RadioPraga.pl

Wystawa Chodząc Depczesz Polskę, Piotra Tadeusza Mosura

Czas trwania wystawy: 24.01-29.02.2020
Miejsce: Galeria Nizio

Historie narodów rozpisane są na wielkie zespoły, bohaterskie postawy i czyny, odkrywcze idee, nośne hasła stanowiące motywy przewodnie dla periodyzacji dziejów. Stylistyka narracji narodowej charakteryzuje się wystawnością, zawiera w sobie zaskakujące zwroty akcji oraz malownicze sceny zbiorowe, które w polskiej historii znalazły się w tragicznym rozwiązaniu. "Chodząc depczesz Polskę" to bezpośrednie manifestowanie treści głęboko osadzonych w narodowym etosie, to wizualne cytaty określające polskość. Jednakże to, co widoczne na wystawie nie musi być uniwersum dla naszego czasu i miejsca, choć stwarza pokusę, aby za takie je traktować. Piotr Tadeusz Mosur sensacyjność historyczną Polski ujął w swoistych scenach grupowych, dosłownych komunikatach tekstowych, stosując jaskrawe kontrasty stylistyczne oraz malowniczość przedstawień. Umieszczone nad wszystkim przeskalowane hasło chodząc depczesz Polskę scala wystawę i stanowi zobiektywizowaną perspektywę wyjściową całości.
Chodząc depczesz Polskę jest przewrotnym hasłem z obszaru konwencji uniwersum narodowego, stworzonym w duchu manifestu dziejowego. Hasło stawiające nas
w konsternacji co do decyzji o stawianiu lub wstrzymaniu się od kroku. Krok jest tutaj aktem krytycznym odwołującym się do aktywności obywatelskiej, ściśle pochodów, zgromadzeń, marszów. Występujące w ramach różnych wyobrażeń ideowych, określających nasze światowidzenie. W jakim kierunku, tempie, z jakimi emocjami, z kim ramie w ramie maszerujemy. Zaniechanie lub postawienie kroku, podjęcie tej decyzji w konkretnym momencie staje się kluczowe. Określa pola ideowe, punkty styku i konfliktu oraz reprezentacje ilościowe w ramach tych pól. Obecnie poprzez masowe pochody ujawnia się wieloaspektowość tożsamości narodowej, a mnogość tych ruchów pokazuje, że owa tożsamość jest w fazie przeobrażeń. W imię czego i przeciw komu dokonujemy tego aktu. Czy mamy świadomość powagi każdego naszego kroku, jego sprawczości wobec nowo konstruowanej tożsamości. Jak stoczyć walkę o nową mentalność Polaków nie zadeptując się wzajemnie?

Idea maszerowania niesie ze sobą pragnienie rewolucyjnej zmiany patrzenia, myślenia i działania. Zamiast tego często następuje mocniejsze utrwalenie powszechnych schematów i wzmocnienie zastanych sytuacji napięć społeczno-politycznych. Niemniej jednak pochód okazuje się obecnie narzędziem sprawczym wobec rzeczywistości, przypomina, że nie istniejemy poza systemem, a wręcz przeciwnie wyłaniamy się z niego i istniejemy w nim, a udział w akcie krytycznym daje poczucie współodpowiedzialności za jego formę. Rewolucyjne środki wyrazu wypracowane przez te działania to konwencje stylistyczne, z których czerpie Piotr Tadeusz Mosur. Jest w tym przekonanie o konieczności kształtowania przyszłych gestów krytycznych, proponowanie nowych sposobów widzenia, nie zaś utrwalania przebrzmiałych sensów. W zamyśle wystawy artysta podporządkowuje te konwencje ujawnieniu problematyki polskości w wymiarze egzystencjalnym i społecznym. Pluralizm źródeł i wybór rozwiązań stylistycznych buduje całościowo dość fatalistyczny obraz współczesności. Całość reprezentuje kulturę upadku dyskursu, konformizm i awans społeczny, rozwarstwienia i hierarchizację a, także dualizm moralny/etyczny połączony
z opresją wewnątrz systemową. 

Sztuka poszerza pole widzenia, więc nie zawężamy jej tutaj intencyjne do reprezentacji jednego światopoglądu. Towarzyszy nam w tym wola wiedzy i prawdy, aby na końcu naszego pochodu nie dotrzeć do punktu, w którym na usta ciśnie się hasło: "obserwując, nie dostrzegliśmy".

Zaproszenie do marszu jest wprowadzeniem do wspólnego dociekania prawdy o tym, jakie są składowe naszej tożsamości i jaka ona może być w ramach jej obecnych przeobrażeń.

Karolina Kliszewska- kuratorka wystawy

Piotr Tadeusz Mosur
urodzony w 1990 r. w Sarnowie. Absolwent wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2017). Obecnie doktorant macierzystej uczelni wraz z Piotrem Szymonem Mańczakiem prowadzi Galerię UL i szkołę rysunku Umiejętnik. Zajmuje się m.in. malarstwem, instalacją i podrabianiem. Uczestnik licznych wystaw w kraju
i za granicą, m.in. "W Lesie Wiedeńskim Wciąż Szumią Drzewa" (Wystawa Indywidualna, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2016); "A la Flamande — Portret" (Galeria Propaganda, Warszawa 2017); "Świeża Krew" (Galeria Socato, Wrocław 2017); Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych Promocje 2017 (Legnica); "Gniazdo II" (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2018); "Wyspa 3.0 Uporczywy Performatyw (Poznań Art Week, Stary Browar, Poznań 2018); Laureat nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Malarskim im. W. Fangora (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2015). Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach m.in. Barbary i Andrzeja Bonarskich. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

"Chodząc depczesz Polskę".
Wystawa Piotra Tadeusza Mosura
24.01-29.02.2020
Wernisaż 23.01.2020 godz. 19.00
Galeria Nizio, ul. Inżynierska 3/4
Praga- Północ
Kuratorka: Karolina Kliszewska
Szczegóły wydarzenia:
www.facebook.com/events/729822217513279/


Współorganizator: Nizio Design International
Patronat Honorowy: Ilona Soja- Kozłowska, Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy
Patronat Honorowy: prof. ASP dr hab. Krzysztof Polkowski, Rektor ASP w Gdańsku
Partnerzy: Centrum Praskie Koneser, Galeria UL, OSA- Otwarte Studio Antyfaszystowskie / Open Anti-fascist Studio, Instytut Sztuki Wyspa, Praska Ferajna
Sponsorzy:
Restauracja ZONI, Dwór Sanna, Bistro Bar WuWu
Patronat medialny:
Artinfo.pl, RadioPraga.pl

The Future Is Now | wystawa i performans Macieja Raucha w WuWu

Inauguracja 17 stycznia, godz. 22:00
Czas trwania: 14.01.2020 do 29.02.2020
Miejsce: Bistro Bar WuWu
Centrum Praskie Koneser
plac Konesera 1

 

Niezwykle barwna i magiczna wystawa Macieja Raucha otwiera okres karnawału w Bistro Barze WuWu. "The future is now". W karnawałowy wieczór 17 stycznia oficjalnie zainauguruje ją performans artysty zatytułowany "The future is now". Podczas wydarzenia zabrzmią utwory artysty, takie jak "Alienboy", które są artystycznym komentarzem do prezentowanego malarstwa olejnego i stanowią również dopełnienie projektu.

Kuratorka wystawy: Karolina Kliszewska

Maciej Rauch, twórca realizmu magicznego. Mieszka i tworzy w Gdyni, absolwent Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Najczęściej podejmowane tematy w jego twórczości to młodość, miłość, piękno oraz śmierć. Bardzo często są to sytuacje i portrety osadzone w kosmicznej scenerii. Oprócz malarstwa zajmuje się też grafiką, tworzy instalacje, oraz videoclipy (również do swoich utworów).

"The Future is NOW", to obrazy z powstających równolegle trzech cykli, "Alien Boy", "The curse or blessing", oraz "On the other side".

"Alien Boy", to obrazy utrzymane w tajemniczym, często mistycznym, czy sakralnym nastroju. Przedstawiają pięknych młodzieńców w kosmicznej scenerii, a towarzyszące im atrybuty przywołują na myśl różne skojarzenia.

"The curse or blessing", seria obrazów przedstawiających kwiaty zawieszone w odległej galaktyce, często na pozór delikatne, piękne i idealne, jednocześnie jednak pod płatkami skrywające żarłoczne skolopendry. Piękno nie może istnieć bez brzydoty, podobnie jak istnienie zła pozwala dostrzegać dobro.

"On the other side", ta seria z kolei to przekroczenie "granic obrazu" i wyjście zarówno poza "symboliczną granicę" płótna na zewnątrz, jak i wejście w świat na nim przedstawiony, nie rzadko widać tylko fragment "ukrytego", pokazanego przez szparę rozdarcia płótna, tajemniczego świata. To skłania odbiorcę do jeszcze większej interakcji, zaciekawienia, widz staje się częścią historii dopowiadając sobie według własnego uznania co dzieje się po tytułowej "tamtej stronie" w jej nieodkrytych i nieukazanych widzowi rewirach. Każdy odbiorca staje się tym samym współtwórcą (nie) ukazanego świata.
 

Organizator: Galeria Nizio

 

Finisaż wystawy Tomasza Gładysa Warsaw from Above

Finisaż: 9 stycznia (czwartek) 2020, godz. 19.00
Galeria Nizio

W programie finisażu:
- premiera najnowszego materiału wideo "Praga-Północ" ujęcia filmowe zrealizowane przez artystę w dzielnicy Praga- Północ,
- prezentacja drona i sprzętu fotograficznego, którym posługuje się artysta,
- pokaz multimedialny "Filmowanie i fotografowanie z drona" czyli tajniki fotografii powietrznej Tomasza Gładysa.
 

Wystawa fotografii Warsaw from Above, Tomasz Gładys.

Czas trwania:
13.12.2019-11.01.2020
Galeria Nizio
wtorek - piątek
od 11:00 do 19:00
sobota
od 12.00 do 16:00

Projekt fotograficzny Warsaw from Above to próba przedstawienia znanych i mniej znanych miejsc Warszawy z innej, zaskakującej i atrakcyjnej wizualnie perspektywy.
Latanie to odwieczne marzenie człowieka, które dzięki współczesnej technice może być spełniane na kilka sposobów, np. dzięki dronom podziwianie świata z perspektywy lotu ptaka stało się możliwe bez odrywania od ziemi. Ta metoda pozwala na podejmowanie wyzwań niedostępnych dla innych form fotografii lotniczej. Tak było w przypadku projektu Warsaw from Above. Zbiór zdjęć składa się w większości z nocnych, tym samym technicznie trudnych ujęć Warszawy. Temu wyzwaniu mógł sprostać jedynie dalece zaawansowany sprzęt: dron o relatywnie dużym udźwigu (Freefly Alta 6) oraz sprzęt fotograficzny cechujący się perfekcyjną czułością matryc.

Świat, w którym żyjemy, może nas stale zaskakiwać, to kwestia perspektywy.

Kuratorka wystawy: Karolina Kliszewska

Tomasz Gładys - lotnik, podróżnik, z zamiłowania fotograf. Marzenia i ciekawość świata "uniosły go ponad chmury" w dosłownym sensie. Jako pilot General Aviation połączył pasje latania i fotografowania w jedną, dającą pełnię satysfakcji całość.

 

Wystawa malarstwa Moniki Marchewki w przestrzeni WuWu Bistro

Czas trwania:
8.11.2019-2.01.2020
Miejsce: Bistro Bar WuWu
Plac Konesera 1, Warszawa
poniedziałek- niedziela
od 12:00 do 24:00

Twórczość Moniki Marchewki to wrażeniowo malarstwo pejzażowe, z intencją głębokiego wejścia w magiczny świat natury. W pracach artystki dominują bujne krajobrazy, wyniesione swoją okazałością ponad lekkie postacie kobiece, które malarka miękko wplata w gąszcz drzew, pnączy i traw. Każdy z obrazów przedstawia scenę lekką niczym marzenie senne, przez które widz zagląda w głąb natury, ale też w głąb istoty kobiecego życia i emocjonalnego trwania w nim. Na płótnach artystka subtelnie zaznacza kobiecie istnienie wobec przeskalowanego świata zewnętrznego, jednocześnie akcentując siłę pozornie wątłych kobiecych sylwetek, które oswoiły nieposkromioną naturę, scalając się z nią. W swoich pracach autorka umiejętnie kreuje atmosferę zawieszenia, zatrzymując moment zatopienia kobiecej wrażliwości w bezkresnej naturze. Prezentowany w Bistro Barze WuWu cykl obrazów z 2018 roku jest malarskim uchwyceniem chwili, w której wydaje się, że wszystko jeszcze może się zdarzyć lub właśnie wszystko się dokonało. Wyrazistość kobiecych uczuć rozpływa się w rozległych pejzażach. Monika Marchewka stworzyła obrazy w konwencji tematycznego niedopowiedzenia - są niczym urwany wątek romantycznej historii, której zakończenie każdy pragnie usłyszeć, ale niestety musi sam je dopowiedzieć.

Kuratorka wystawy: Karolina Kliszewska

Monika Marchewka urodziła się w 1988 roku w Chrzanowie. Jest malarką i animatorką, absolwentką wydziału malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom obroniła w 2013 roku w pracowni prof. Zbigniewa Sprychy. Brała udział przy produkcji filmowej "Twój Vincent" jako animatorka oraz supervisor. Mieszka i pracuje
w Gdańsku.

Prezentowane prace malarskie dostępne są w ofercie Galerii Nizio.

Wystawa malarstwa Weroniki Michalskiej w przestrzeni WuWu Bistro

Czas trwania: 27.08-31.10.2019
Miejsce: Bistro Bar WuWu
Plac Konesera 1, Warszawa

Wystawa Weroniki Michalskiej to zbiór malarskich reakcji na codzienne impulsy. Pozornie abstrakcyjne obrazy osadzone są tematycznie i emocjonalnie w teraźniejszości artystki. Zidentyfikujemy w nich niepokój, ukochanego psa, siostrę w czarnej masce, protesty i wrzaski, a obok nich malarskie zapisy zimowego błyszczącego karnawału, wspólnych urodzin, pocztówki z rozbawionej Warszawy, lasy i usta. Wokół nich tańczą małe obrazki, które przenoszą szeptem tamte historie przez ciemne rury do czujnego ucha. Zobaczyć, a następnie usłyszeć wszystkie te historie to współdzielić nieoczywistość
i przyjemność trwającego dnia.

Poszerzyliśmy naszą działalność wystawienniczą, obejmując opieką artystyczną przestrzeń WuWu. Tym samy WuWu bistro zaprasza Was w podróż po smakach inspirowanych przedwojennymi warszawskimi salonami, a nasze aranżacje wprowadzają w tej przestrzeni wymiar pełnego salonu artystycznego. Pierwsza ekspozycja, jaką przygotowaliśmy to wystawa Weroniki Michalskiej, która jest zbiorem malarskich reakcji na codzienne impulsy.
W przestrzeni WuWu prezentowane są obrazy artystki z lat 2018-2019.

Kuratorka wystawy: Karolina Kliszewska

Weronika Michalska urodziła się w 1994 roku w Gdańsku. Jest absolwentką malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Jarosława Baucia oraz Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Bydgoszczy. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i tworzeniem obiektów przestrzennych. W latach 2017-2018 odbyła rezydencję w Kolonii Artystów na Dolnym Mieście
w Gdańsku. W 2018 roku została finalistką konkursu o Nagrodę Eibischa. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in.: 2019 - Wystawa indywidualna ("Nie przestawaj mówić!", LUB/LAB, Warszawa), 2019 - Wystawa zbiorowa ("Młode Malarstwo z Gdańska", Galeria Sztuki Centrum Kultury w Ostródzie, Ostróda), 2019 - Wystawa zbiorowa ("Pełna siata", Wolne Pokoje, SIATKA, Sopot), 2017 - Wystawa indywidualna ("W mojej głowie, w moim domu", Kolonia Artystów, Gdańsk), 2018 - Wystawa zbiorowa ("ColorImage", WL4, Mleczny Piotr, Gdańsk), 2018 - Wystawa zbiorowa ("Armory Artbox Project 1.0", Armory Artweeks, Nowy Jork). Mieszka i tworzy
w Warszawie.

 

Urok Faunusa w Galerii Nizio - wystawa prac oscarowego artysty Jerzego Lisaka

Czas trwania:
13.09- 31.10.2019
Miejsce: Galeria Nizio
wtorek - piątek 11:00 - 19:00
sobota 12:00 - 16.00

Urok Faunusa to wystawa zrodzona ze świadomości materii malarskiej i dojrzałości twórczej artysty. To śmiałość twórcy w poszukiwaniu niezwykłości tkwiącej w ornamentach. Obecny w temacie malarskim żywioł tłoczących się motywów roślinnych, zwierzęcych, antropomorficznych powoduje niemożność natychmiastowego uchwycenia całości obrazu. W organiczności przedstawień malarskich Lisaka, zapisane jest piękno i brzydota, komizm i tragizm, realizm i fantastyka. Wszystko spod stylistycznego znaku groteski. Posługując się tą kategorią estetyczną, artysta ujawnia swoje umiejętności techniczne i finezje adaptacji motywów barokowej i rokokowej grafiki. Występujące licznie w obrazach elementy dekoracyjne takie jak rocaille artysta wykonał żywiołowym i dynamicznym ruchem ręki. W tym przypadku ekspresyjna metoda warsztatu twórcy jest wolą uchwycenia żywotności fauny. Skutecznie poprowadzona i zrealizowana intencja malarza powoduje, że obrazy wypełnione są ruchem, wprowadzając w temat każdego z nich dramaturgię. Atmosfera dziwności i niejednorodności występujących wątków czyni z obrazów Lisaka nieustanne pole eksploracji, a złapanie relacji z obrazem możliwe jest tylko poprzez uważność patrzenia. Wystawa Urok Faunusa Jerzego Lisaka to chęć przywrócenia miejsca pięknu, umiejętnościom warsztatowym i przyjemności obcowania z obrazem jako fundamentalnym wartościom artystycznym

Karolina Kliszewska- kuratorka wystawy, dyrektorka artystyczna Galerii Nizio.

Jerzy Lisak (1979) - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2002). Zajmuje się malarstwem olejnym, temperowym oraz rysunkiem, stosując różnorodne techniki malarskie. Inspiruje się sztuką epoki renesansu i baroku, co uwidacznia się zwłaszcza w tworzonych przez niego groteskach. Zgłębia alchemiczną stronę technik malarskich, a jej rezultaty wykorzystuje w swoich pracach. W latach 2015-2017 pracował jako animator malarski oraz painting designer w zespole BreakThru Films będąc autorem największej liczby ujęć animacyjnych nominowanej do Oscara i Złotego Globu produkcji "Twój Vincent". Od 2017 roku współpracuje z Pauliną Ołowską, z którą w 2019 roku prowadził zajęcia w ramach International Summer Academy of Fine Arts w Salzburgu. Wystawy z udziałem Jerzego Lisaka: "Loving Vincent: Exhibition" (Noordbrabants Museum s-Hertogenbosch, 2017), "Collage" Wojciecha Zielińskiego (Filharmonia Szczecińska, 2014) , "Okolice portretu" (Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 2009).